Azam Tahun Baru!

Kalau tahun baru Masihi ada lagi dua bulan kan kita nak masuk 2016..
Tapi kalau tahun Hijrah..hari ni adalah hari pertama bagi tahun 1437 Hijrah.
Setiap kali masuk tahun baru (kebiasaannya Masihi) mesti orang sibuk berlumba-lumba untuk tanam azam baru..
Jarang kita buat pada awal tahun Hijrah..
Sebab kita pun kadang-kadang lupa tahun Hijrah dah yang ke berapa...
Kalau dulu masa sekolah agama mesti ingat sebab dekat papan hitam tu Ustaz @ ustazah selalu tulis tarikh dalam tahun Hijrah..
Okeylah..
Apa azam tahun baru 1437 Hijrah ni...
Saya bukan seorang yang suka buat azam sebenarnya..
Boleh dikira dengan jari je rasanya berapa Kali saya buat azam setiap kali muncul tahun baru..
Tapi Kali ini..saya tekad untuk buat..
Azam saya antaranya;

1) saya kena bijak uruskan kewangan-           belajar menabung dengan konsisten.
Tahun depan juga tahun banyak hutang       saya akan langsai (dengan en bank)
Lega rasa..PTPTN baru settle bulan lepas, akan datang loan kereta Dan private loan..

2) nak tambah aset-focus adalah rumah..
Jadi kena ada tabungan tadi..Dan kena tambah hutang baru nampaknya..

3) buat charity-home visit..
dah ada target kat mana..tapi Tanya dekat orang tu sampai sekarang tiada response..dah lupa agaknya banyak sangat fikir kot dia..tak apalah kena usaha sendiri cari lokasi tempat tu..waze ada kan.

4) jadi orang yang lebih bijak dalam mengendalikan emosi

5) lastly..tambah ilmu-sambung belajar or cari apa sahaja kemahiran baru..

So,wish me all the best...
for the rest 1437 Hijrah..
semoga Allah permudahkan segalanya..
Aamiinn..




Comments

Popular posts from this blog

apa itu GDM on DC

Pasang Meter TNB??

Saya bukan kaki bodek..! And I hate kaki bodek!