"Mengidam vs Teringin"

Entry hari ini nak share sedikit tentang pengalaman mengidam semasa preggy...
hehehe...masa first preggy dulu rasanya tak ada mengidam sangat nak makan itu dan ini...
tapi kali ni baru terasa sebabnya gara-gara morning sickness yang teruk 3 bulan yang pertama sampai tak lalu makan, baru lah saya sedar betapa nikmatnya kalau kita dapat makan makanan yang sedap...
dan saya sangat menghargai kalau diberikan peluang itu nanti (dalam hati takut juga masalah tak lalu makan ni berlarutan sehingga hujung kehamilan)...tetapi Alhamdulillah masuk bulan keempat saya bebas daripada masalah itu...bayangkan untuk tempoh tiga bulan tersebut saya hilang 4 kg sebab tiada selera makan..
tapi tetap gagahkan juga masukkan makanan ke dalam mulut barang sesuap dua bila memikirkan keadaan baby dalam perut ni....dan kali ini memang berat saya hanya naik 6 kg saya dari mula preggy sampai sekarang jika dibandingkan yang first dulu saya naik hampir 15 kg...
cuma bezanya kali ini awal kehamilan berat saya dahtak unggul...
di tambah dengan masalah GDM so saya memang kena jaga makan....
so tengok apa yang saya  teringin makan kali ni...

1) fresh orange...

gambar hiasan


disebabkan awal kehamilan tiada selera nak makan, tapi tekak saya ni teringin minum fresh orange...
bayangkan saya nak minum fresh orange ni bila menjejak waktu tengah2 malam...terpaksalah en husband membelikannya...saya xsuka jus oren yang jual kat pasaraya okey...yang saya nak fresh oren made kat kedai makan...

2) makan roti canai...


ni satu lagi makanan yang saya lalu nak makan bila saya alami alahan masa awal2 dulu....yang penting mesti kuah kari...tapi sekejap jer lepas tu dah tukar menu lain....hehehe....

3)bihun sup...

gambar hiasan


saya memang penggemar sup..so nak kurangkan saya loya, memang saya akan request en husband belikan bihun sup bila saya tak larat nak masak...

4) Pizza


gambar hiasan


masuk trimester kedua,tiba-tiba teringin makan piza tau....so pergi laa ke Pizza Hut...sebenarnya nak makan spaghetti bolognaise nyer tu...tapi yang x best kat piza ni air dia semuanya air yang berkarbonat @ bergas kan...melainkan kalau minta air panas je laa....dan harga pun boleh tahan jugak kan uoolss...

5) Buah delima..

gambar hiasan

sebenarnya tak teringin sangat pun tetapi bila banyak baca info tentang khasiat buah ni untuk preggy macam saya, so saya pun mintak en husband belikan...rupa-rupanya buah ni sangat mahal kan...sekali husband saya beli 2 biji RM 10....last beli hari tu....satu biji RM 10 x 2 biji...tapi memang awalnya rasa cam agak rumit gak nak makan buah ni...and last dah semakin expert....tapi kadang-kadang tu ade juga gantikan dengan minum jus delima yang ade dalam peti ais tu yang en husband dah lama beli sebelum saya pregnant lagi...baru tahu tu rupanya jus delima...huhuhhu...

6)mee kolok...

gambar hiasan


ntah kenapa tiba-tiba teringin nak makan mee ni pada hal seumur hidup baru sekali makan...tu pun masa duduk dengan housemate orang Sarawak dulu...tapi sampai sekarang tak dapat lagi sebab memang tak ada kat sini...tapi xpelahh kan...mungkin belum ada rezeki untuk baby lagi ek...

7)biskut lemak cecah air milo..

gambar hiasan


fuhh...tak tahu kenapa....makanan ni jadi favourite saya sejak masuk trimester kedua....kadang2 satu bulan dekat 2 kilo biskut lemak saya beli gara-gara terlalu suka sangat makan...biasanya saya makan waktu minum petang or masa waktu malam....tapi bila bulan ke tujuh saya disahkan menghidap GDM, saya terus stop sebab terfikir gak masa tu mungkin agaknya terlalu banyak sangat makan tu yang saya dapat GDM..sedih gak rasa....huhuhu...


so tu laa antara makanan yang menjadi favourite saya masa pregnant kali ni....

Comments

Popular posts from this blog

apa itu GDM on DC

Pasang Meter TNB??

Saya bukan kaki bodek..! And I hate kaki bodek!