Jom solat..jom mengaji..

Tahun 2016 rasanya adalah tahun yang semakin mencabar buat saya...
Tahu tak kenapa?
Sebab tahun ni kakak dah masuk 5 tahun...
Sudah ke sekolah mendapatkan pendidikan secara formal...
So bermula tahun ni juga saya kena bersungguh untuk menjadi pendidik @
cikgu pada dia...
Baik dari sudut apa skalipun..
Memang ianya melatih saya menjadi seorang mama yang cukup sabar dalam menangani emosi Dan tingkahlaku anak...
So fokus utama saya mestilah dari sudut agama dulu...
Memang sejak usia 3-4 tahun kakak dah tunjukkan minat bila saya mengambil wuduk dia pun ingin turut serta...
Tapi bila dah masuk sekolah ni, ajak solat dia tak nak pakai telekung even tudung skalipun...aduhai anak...
Makanya untuk mencapai matlamat agar dia dapat bersolat dengan bertelekung, maka mamanya pun gigihkan diri mencari telekung untuk kakak...
Sebenarnya dah lama terpandangkan telekung yang cantik Dan sesuai untuk kanak-kanak di HM..tetapi harganya agak mahal menyebabkan saya berfikir berkali-kali untuk membeli...
So nekad saya beli juga tadi, rupanya banyak pilihan warna lagi...so saya pilih purple...dengan harapan ianya tak jarang, if compare colour jingga and pink...
Dari harga asal yang dipamerkan RM90, dapatlah harga RM80....
So, tunjuk kat kakak balik rumah and dia nampak suka...
First try masa solat maghrib...
Berjaya pakai sampai habis mengaji iqra'...
So mengajar kakak mengaji juga adalah target saya untuk kakak tahun ni...
Asalnya nak hantar dia mengaji dekat rumah orang, siap dah telefon mak kawan saya tu...Dan dia bagi time datang lepas maghrib dalam 7.45mlm...tapi rasa malasnya nak keluar rumah menghantar dia...dan mestilah kena tunggu..
Mendidik anak ni tak boleh ada rasa malas tau uollss...
At last mak saya cakap ajar sendiri anak tu...bukannya kau tak pandai mengaji...
Hahahaha...cabaran yang besar untuk saya..
Kena sabar Dan sememangnya rotan kena sentiasa ada di tangan..
15 minit pertama memang menguji kesabaran...
Dah masuk setengah jam Alhamdulillah...
Dia dapat baca Dan kenal huruf....
So, berharap sangat Allah dapat bagi saya kekuatan untuk meneruskannya pada masa akan datang dalam mendidik Dan membesarkan amanah Allah ini...
Aamiinn...


                        Anak solehah saya...

Comments

Popular posts from this blog

apa itu GDM on DC

Pasang Meter TNB??

Saya bukan kaki bodek..! And I hate kaki bodek!