Misi Yang Belum Pernah Kesampaian

Hai selamat petang semua...
Petang yang agak sejuk, disebabkan hujan masih lagi turun....
So..biasanya petang-petang di kala hujan begini akan terasa laparnya perut ini untuk diisi...
tetapi malangnya...kali ini kena bertahan nampaknya...hahaha...
ni semua gara-gara timbang yang dah semakin meningkat...
stress juga apabila memikirkannya kan...
biasa lah perempuan ni....semua benda nak kena jaga....
bukan apa risau juga apabila BMI dah tak unggul...
dan apabila pakai baju pun dah banyak yang ngam-ngam saja kat badan...OMG...
saya harus berbuat sesuatu....
of course....pertama sekali kena kawal cara pemakanan....
tambahan pula sejak seminggu lalu kerap membaca blog BEN ASHAARI tentang program kesihatan yang diikutinya di Thailand....
semangat terus datang..hehehe (harap-harap berterusanlah hendaknya, risau juga pasang surut tu)....
kalau dekat rumah...memang saya rasa macam susah nak kawal makan...aduhh...bagaimana dong....
ingat balik kan post saya yang dah setahun lalu kot....hahaha....
misi yang memang tak pernah nak berajaya gamaknya kan....
kalau nak suruh bersenam, aduhh memang bercinta...
tapi sejak dua menjak ni, bila sampai baring sebelum nak tidur dengan anak-anak, saya cuba buat senaman sedkit, so kakak dan adik menjadi pengikutnya...hehehe...tapi tu la apakan daya hanya sebentar je la...tak sampai pun 10 minit gamaknya...
Huwaaa....makanya tindakan lain harus diambil.....
so bermula hari ini. misi mengawal pemakanan......
pergi kerja pun bawa bekalan air detoks...
.
.
.

nampak tak......kesungguhan saya itu....
tapi kena kurangkan nampaknya jumlah hirisan lemon tu...
terlebih sudah....masam pulak.....
lemon + madu....



so...saya mampu bertahan tidak mengambil sarapan berat, hanya minum sepeket nestum tersebut....
jam 12.00 tengahari barulah saya makan maggi goreng....
.
.
juga untuk tempoh seminggu ini saya akan disiplinkan diri untuk jaga pantang larang berikut :
.
.
.
.
1/ tidak makan nasi-hanya makan lauk sahaja tapi mestilah dalam portion yang sedikit...kalau melantak tak ingat dunia sama juga....betul tak...
.
2/tidak akan minum air sejuk (air yang diletak ais)
.
3/dilarang minum air manis (nestum di atas memang tidak manis langsung, ditambah pula ada oat, so memang kurang enak), kena banyak minum air suam...
.
4/sebelum makan kena minum air segelas bagi memudahkan untuk cepat rasa kenyang (so saya tak akan makan banyak selepas tu)
.
.
.
so cukuplah 4 larangan untuk saya buat masa ini....
so far untuk hari pertama di tempat kerja saya dah berjaya buat....
so, wish me best of luck.....okeyyyyy...
semoga misi saya untuk mendapat BMI yang unggul akan tercapai....
aduii...gerun dengar.....hahahaha

Comments

Popular posts from this blog

apa itu GDM on DC

Pasang Meter TNB??

Saya bukan kaki bodek..! And I hate kaki bodek!