3 Lesson We Learn From Our Kids!!

Selamat pagi...salam penuh keceriaan...
Pagi ini gembira bercampur sedih...terharu pun ada....
Dalam jam 6.35 pagi sewaktu tengah drive, telefon saya berdering...
saya lihat pada screen keluarlah gambar saya dan En. Husband...(yang memang saya set gambar kami berdua apabila keluar nombor En. Husband)...
Hmm risau juga bila pagi-pagi ini En. Husband telefon...
Macam-macam dah terfikir....
bila saya jawab, terdengar suara Angah....
sebak suara dia....
.
"Mama ni Angah..Angah nak ambil periksa ni.."dia memulakan bicara dengan sebak..
.
"Ok, jawab baik-baik tau, baca doa semua.."aku menjawab
.
"Angah minta maaf tau mama kalau Angah ada buat salah, mama doakan Angah ya"tambahnya lagi
.
"Ya, mama doakan untuk Angah, mama pun dah maafkan semua salah Angah..jangan sedih-sedih ok.."
.
"Terima kasih mama"..talian pun aku matikan sebab tak sanggup nak dengar rasa sebak dan sedihnya kami berbicara tambahan pula waktu itu aku sedang memandu...
.
So...hilang rasa curiga..rasa dipinggiran oleh mereka yang saya rasai sejak dua menjak kebelakangan ini...
Saya sayang mereka walaupun mereka bukan lahir dari rahim saya..
.
ok dah cukup...nanti bertambah sebak pulak...
tak mahu sedih-sedih lagi ekk...hehehe..
.
.
So today nak sharing something yang sangat bermanfaat untuk kita semua...
.

Banyak perkara sebenarnya yang kita perlu belajar dan aplikasikan dalam kehidupan seharian hasil daripada tingkahlaku anak-anak kita sendiri..
yang saya sendiri pun tidak pernah sedar selama ini.....\
.
.....Kredit to Pn. Adlil Rajiah....
Penulis buku 3 kertas, 3 krayon, 3 pensel warna...(yang belum sempat saya baca lagi bukunya walaupun dah beli..)
Parenting Tips....3 lessons that we can learn from our kids....

1) Always be curious. 


Anak-anak tak pernah penat untuk belajar dan gain knowledge baru setiap hari. 
Adaaaa je benda yang diorang nak tahu. 
Adaaaa je benda diorang nak tanya. 
Apa itu apa ini, 
kenapa itu kenapa ini kenapa kenapa kenapa (ni soalan cepucemas yang mampu buat mak bapak rasa nak terjun bangunan bila tak dapat jawab ðŸ˜‚). 


2) Always be happy for no reason. 


They never hold negative emotions for too long. 
They don't overthink. 
They don't make negative assumptions. 
They don't hold grudge.
And they have that powerful ability to SWITCH their emotions, just like that. 


3) Always fight tirelessly for what they want. 

Ingat tak macam mana anak kita mula-mula belajar berjalan dulu? 
Bukan main banyak kali tersadung, terjatuh, tertonggeng, termelepek kat lantai, tersembam kat pintu, terjerobos ke dalam rak baju sebab tak reti brek 😂. 
Punya lah payah nak berjalan. 
Tapi ada tak, lepas 3 kali jatuh diorang terus stop trying? 
TAKDE. 
80 juta kali jatuh pun diorang masih bangun dan cuba berjalan lagi. 
Because they believe in themselves, 
satu hari nanti aku pasti boleh berjalan macam orang lain. 
So they keep going, 
sampai lah boleh berjalan, berlari, lompat bintang, kejar ayam, dan lari pecut bila nampak mak pegang rotan. 😂




Itu lah--
anak-anak kita. 
They taught us to stay motivated in life.
They taught us to focus on the goals, not problems. 
They taught us to fear less, and believe in ourselves more. 
They taught us to maintain the healthy state of mind by maintaining good emotions. 
They taught us to learn new things everyday. 







.

. so perhatikanlah anak-anak kita..almost like that kan....
cukup setakat hari ini...
belajarlah dari anak-anak, bukan setakat kita sahaja yang arahkan anak-anak untuk belajar...
.
semoga perkongsian ini bermanfaat untuk kita....
dan jadilah ibu bapa yang hebat...
doakan untuk saya juga....aaminn...

.....selamat menduduki exam PT3 untuk semua pelajar Tingkatan 3...

Comments

Popular posts from this blog

apa itu GDM on DC

Pasang Meter TNB??

Saya bukan kaki bodek..! And I hate kaki bodek!