Tanggungjawab Vs Kebertanggungjawaban

Ehem...
Assalam semua.....penatnya hari ni...
Kadang-kadang kita rasa macam banyak sangat kerja yang telah dilakukan...and we have done our job....
but ada juga beberapa perkara yang nampak remeh yang telah kita terlupa sebenarnya...
bila dah jadi macam tu, tengok balik pada pepatah 'nobody is perfect'...boleh gitu...
so hari ni let me share sesuatu yang rasanya boleh dijadikan iktibar dan tauladan...
budaya kerja....hampir 11 tahun bekerja sebagai penjawat awam ni macam budaya kerja yang saya jumpa...
hahaha....kadang-kadang penat kan melihat karenah manusia ni...
ada yang bekerja untuk dapat gaji...cukup bulan cucuk dinding...
tak pernah terfikir rezeki yang kita akan dapat tu berkat atau tidak....
ada juga yang bekerja setakat melepaskan batuk di tangga, ala kadar sahaja....
ada juga yang bekerja masa bos ada sahaja, bos tak ada dia pun ke laut...menghilangkan diri...
ada yang suka bekerja tetapi melakukan kerja yang bukan tanggungjawab sebenar mereka....
ada yang dah tahu kerja hakiki mereka, tetapi buat pandang sebelah mata sahaja...lebih seronok bermain di tempat kerja...
apa yang aku ingin kongsikan ini adalah lebih kepada 'tanggungjawab' dan rasa 'kebertanggungjawaban'.....mungkin selama ini kita lalai dan alpa tentang perkara ini...bukan anda tetapi saya........
yuppp....semua ini menyebabkan saya banyak muhasabah diri, apa yang saya telah buat selama 11 tahun menjawat jawatan sebagai penjawat awam....
accountability vs responsibility...




Comments

Popular posts from this blog

apa itu GDM on DC

Pasang Meter TNB??

Saya bukan kaki bodek..! And I hate kaki bodek!