MUNGKIN AKU BELUM LAYAK JADI MAMA DIA...

Salam...selamat pagi....
Alhamdulillah masih diberi nikmat bernafas lagi di bumi Allah ini...
kata-kata semangat saja yang dapat memberikan kekuatan untuk saya menghadapi dugaan ini...
hari ini....anak lelaki aku tidak bersekolah lagi...
masuk bulan Feberuari ni...dah hampir 4 hari rasanya dia tidak bersekolah....
aku dah tak larat nak marah,nak nasihat.....pukul pun tidak pernah....sebab aku tahu aku  bukan mama dia....dan dia akan benci aku kalau buat begitu...tetapi mempunyai anak sepertinya sangat menduga kesabaranku....
pagi-pagi dia sudah bangun,mandi,pakai baju sekolah...malah dialah orang pertama yang bersiap dulu dan turun ke bawah....bila aku tengok dia pergi ke meja makan dan tengok  roti disapu mentega kacang coklat yang aku sediakan,dia tidak pun menjamah roti tersebut....aku tidak berkata apa-apa...
tapi bila papa dia telefon tadi bagitahu yang dia lambat balik hantar anak-anak sekolah sebab melayan karenah abang yang tak nak sekolah....aku dah tidak tahu nak cakap apa...
Ya Allah,apalah yang harus aku lakukan....hendak saja aku melepaskan tanggungjawab ini pada mamanya...biarlah dia yang uruskan anak dia sendiri.....
memang aku akui, sudah banyak kali terasa dengan tindakan anak ini...aku sedar aku bukan mama dia, tapi aku cukup berkecil hati bila pelbagai tindakan yang dilakukannya membuatkan aku rasa dia tidak pernah menganggap aku sebagai mamanya.....memang aku dinasihatkan agar tidak mengambil hati....tetapi aku juga manusia biasa....ingin mendidik anak,mendisiplinkan anak bukan satu perkara yang mudah...lebih-lebih lagi dia bukan darah dagingku sendiri....layanan yang diberikan semua sama...apa yang dikehendaki cuba diturutkan....
masih ku ingat tindakan yang aku buat bila dia tidak mahu bangun pagi untuk ke sekolah,aku simbahkan dia dengan air, itu pun disebabkan tahap kesabaranku sudah hilang disebabkan kakaknya sudah bising dia tak bangun........dan aku menyatakan jangan balik rumah mama lagi kalau terus tak nak sekolah...
hampir seminggu dia tidak bersekolah dengan alasan untuk pindah sekolah lain dekat dengan sepupu-sepupunya disebelah mamanya....akhirnya dia meminta mamanya sendiri hantar ke sekolah,dan itu pun telah dijanjikan macam-macam untuk memujuknya....dan peristiwa disimbah air itu pun diceritakan kepada mamanya...dan sejak itulah aku dah bertekad tidak akan buat apa-apa lagi terhadap dia...diam...mungkin lebih baik....
papanya sendiri pun dia tidak pernah hormat dan dengar cakap....apa lagi yang mampuku lakukan...hanya berdoa dan terus berdoa....
dan awal tahun ini,dia sudah mula membuat perangai....alasan,kerja sekolah tidak siap....pada mulanya....
selepas itu sakit perut,sakit kaki.....demam....itu semua alasan yang digunakan untuk tidak ke sekolah....
pada hal, telah disuruh buat kerja sekolah....tapi ntahlah....aku buntu apa yang harus dilakukan...
hendak saja aku ke sekolah berjumpa dengan guru sekolahnya bertanyakan keadaan anak ini....berat sungguh dugaan Mu ini ya Allah....kau kuatkanlah hatiku untuk menghadapi ini semua.....jadikan aku ibu yang cekal dan tabah dalam membesarkan anak-anak ku ini....
-moody di pagi Isnin-

Comments

Popular posts from this blog

apa itu GDM on DC

Pasang Meter TNB??

Saya bukan kaki bodek..! And I hate kaki bodek!